• catholic.ge
  • YouTube - კანალი
  • კათოლიკური ეკლესია

წმინდა იოაკიმე და ანა - ღვთისმშობელ მარიამის მშობლების მოხსენიება



ღვთისმშობელ მარიამის მშობლების, იოაკიმესა და ანას შესახებ ბიბლიაში არაფერია ნათქვამი, ამიტომაც მათ შესახებ ბევრი ინფორმაცია არ არის. ის, რამაც ჩვენამდე მოაღწია, აპოკრიფულ ტექსტებსა და ტრადიციებს უკავშირდება. მათი მოხსენიების დღე 26 ივლისია.



სავარაუდოდ, ანა უნდა ყოფილყო ახარის ქალიშვილი და ესმერის, ესლისაბედის დედის ანუ იოანე ნათლისმცემლის ბებიის და.


რაც შეეხება იოაკიმეს ცნობილია, რომ იყო სათნო და ძალზე მდიდარი ადამიანი დავითის (ისრაელის მეფე) შტოდან. იგი თავისი შემოსავლის ნაწილს ხალხს სწირავდა, ნაწილს კი – ღმერთს.


იოაკიმე და ანა იერუსალიმში ცხოვრობდნენ და ოც წელზე მეტხანს შვილი არ ჰყავდათ. იმ დროისათვის, ებრაელებისთვის შთამომავლის არ ყოლა, ღვთის კურთხევისა და მისი კეთილგანწყობის არარსებობის ნიშანი იყო.


ერთხელ, როცა იოაკიმემ ძღვენი ტაძარში მიიტანა, ვინმე რუბენმა (შესაძლოა ყოფილიყო მღვდელი ან მწიგნობარი) უთხრა, რომ შთამომავლობის არარსებობის გამო, იგი ღირსი არ იყო ტაძარში ძღვენის მირთმევისა. ამ სიტყვებით შეურაცხყოფილმა და შეძრწუნებულმა იოაკიმემ გადაწყვიტა წასვლა უდაბნოში, სადაც 40 დღე და 40 ღამე ცრემლსა და მარხვაში გაატარა. იგი ღმერთს შთამომავალს სთხოვდა. მთელს დღეებს ლოცვაში ატარებდა და ღმერთს დედობის მადლს სთხოვდა ანაც.


არსებობს კოცნის იკონოგრაფია კარგად ცნობილი კარიბჭის წინ, საიდანაც, ქრისტიანული გადმოცემის თანახმად, იესო იერუსალიმში დიდებით შევიდა. დაბრუნებიდან რამდენიმე თვეში, იოაკიმესა და ანას შვილი შეეძინათ, სახელად მარიამი. ბავშვი დედისა და მამის მზრუნველობით იზრდებოდა. მათი სახლი ბეთსაიდას აუზების ახლოს იდგა. 0


ებრაული ტრადიციის თანახმად, გამოჩნდა ღვთაებრივი ყოფნა და მესიის გამოჩენაც აქ უნდა ყოფილიყო.



არსებობს კოცნის იკონოგრაფია კარგად ცნობილი კარიბჭის წინ, საიდანაც, ქრისტიანული გადმოცემის თანახმად, იესო იერუსალიმში დიდებით შევიდა. დაბრუნებიდან რამდენიმე თვეში, იოაკიმესა და ანას შვილი შეეძინათ, სახელად მარიამი. ბავშვი დედისა და მამის მზრუნველობით იზრდებოდა. მათი სახლი ბეთსაიდას აუზების ახლოს იდგა.


ამ ადგილზე, XII საუკუნეში ჯვაროსნება ააგეს ტაძარი, რომელიც დღემდე არსებობს. იგი ანას სახელს ატარებს.


როდესაც მარიამი 3 წლის გახდა, ღვთისადმი მადლიერების ნიშნად,იოაკიმემ და ანამ ბავშვი ტაძარში მიიყვანეს, რათა იგი ტაძრის მსახურად შეეწირათ, როგორც ლოცვებში აღუთქვეს ღმერთს.


იოაკიმესა და ანას შესახებ ამის მეტი აპოკრიფებში ნათქვამი არაფერია.


კიდევ ერთი ფაქტი, რაც ანას შესახებაა დამატებული ის არის, რომ იგი, სავარაუდოდ, 80 წლის ასაკში გარდაიცვალა. მისი ნეშტი დიდი ხნის მანძილზე დასაფლავებული იყო წმინდა მიწაზე, შემდეგ გადაასვენეს საფრანგეთში და დაკრძალეს აპტის საკათედრო ტაძართან აღმოჩენილ სამლოცველოში, სადაც არქეოლიგიურ გათხრებს თან ახლდა სასწაულები.


იესოს ბებიისა და ბაბუის კულტი ჯერ აღმოსავლეთში, ხოლო შემდგომ დასავლეთშიც გავრცელდა და საუკუნეების განმავლობაში ეკლესია სხვადასხვა დღეს მოიხსენიებდა.


1481 წელს პაპმა სიქტუს IV–მ წმინდა ანას ლიტურგიული მოხსენიება რომაულ ბრევიარიუმში შეიტანა და 26 ივლისი დააგდინა, რაც სავარაუდოდ, მისი გარდაცვალების თარიღად ითვლებოდა.


1584 წელს კი, პაპმა გრიგორ XIII-მ მისი მოხსენიება რომაულ კონდაკში მთელი ეკლესიისათვის შეიტანა. მეორე მხრივ, 1510 წელს, იულიუს II-მ ლიტურგიულ კალენდარში, 20 მარტს დააწესა წმინდა იოაკიმეს მოხსენიება.